Zmieniający się rynek opakowań do żywności

Rynek spożywczy rozwija się i zmienia. Dlatego producent opakowań do żywności staje przed szeregiem wyzwań. Determinują one dalszą działalność i przyszłość na rynku. Rosną bowiem wymagania konsumentów i zmieniają się regulacje prawne. Z kolei postęp technologiczny wymusza konieczność dostosowywania się do nowych realiów. Dlatego, jeśli chodzi o opakowania producent ma przed sobą liczne wyzwania.

Normy jakościowe opakowań

Wymogiem koniecznym w produkcji opakowań jest zapewnienie bezpieczeństwa i higieny produktów. Opakowania do żywności muszą spełniać surowe normy jakościowe. Wszystko po to, aby chronić żywność przed zanieczyszczeniami mikrobiologicznymi, chemicznymi i fizycznymi. Wymaga to stosowania materiałów, które są neutralne w kontakcie z żywnością. Producenci muszą być więc na bieżąco z aktualnymi przepisami prawnymi. Powinni śledzić prawodawstwo krajowe oraz rozporządzenia Unii Europejskiej. Szczególne te, dotyczące materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością. Wiąże się to bowiem z koniecznością i certyfikacji produktów.

Producent opakowań do żywności w zgodzie z ekologią

Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na wpływ opakowań na środowisko naturalne. Oczekują więc od producentów rozwiązań przyjaznych dla środowiska. To oznacza konieczność inwestowania w materiały biodegradowalne, kompostowalne lub pochodzące z recyklingu. Opakowania ekologiczne wiążą się jednak z wyższymi kosztami produkcji oraz potrzebą opracowania nowych technologii. Stanowi to duże wyzwanie dla firm operujących na rynku o wysokiej konkurencyjności cenowej.

Pojawia się również presja ze strony regulacji prawnych. Głównie dotyczących ograniczenia stosowania plastiku jednorazowego użytku. Dyrektywy unijne nakładają na producentów obowiązek redukcji odpadów plastikowych. Klasyczne worki do zgrzewania próżniowego muszą więc zmieniać swoje oblicze. Producenci inwestują coraz częściej w produkcję bezodpadową.

Funkcjonalne, ale i estetyczne

Opakowanie typu doy pack pełni rolę ochronną, ale i marketingową. Musi przyciągać wzrok konsumenta, wyróżniając się na półce sklepowej. Do tego powinno przekazywać informacje o produkcie w atrakcyjny sposób. Producent opakowań foliowych z nadrukiem ma więc pełne ręce roboty. Powinien współpracować ściśle ze studiem graficznym. Więksi producenci inwestują w swoich specjalistów od projektowania graficznego.

Producenci powinni również uwzględniać różnorodność językową etykiet, symbole i piktogramy zgodne z lokalnymi przepisami. Wszystko to wymaga dodatkowej pracy.